maanantai 23. maaliskuuta 2015

Viikko Rovaniemellä

Moikka taas! Eilen tultiin takaisin kotiin, ja koko sunnuntai sekä tämä päivä meni nukkuessa ja reissusta toipuessa. Voi kuulkaa, että oli onnistunut loma! Tätä tulen fiilistelemään vielä pitkään ja hartaasti, kerrottavaa riittäisi romaanin verran. Yritän kuitenkin tiivistää sopivan kokoiseksi tekstiksi, mutta uudessa blogissani aion kertoa reissusta yksityiskohtaisemmin, ja linkkiä tulee luonnollisesti perässä :)

Rovaniemelle saavuttiin myöhään illalla, mutta onneksi päästiin samantien lentokenttäbussiin ja sillä meidän vuokramökeille Ounasvaaralle, missä vietettiin ensimmäiset päivät. Mökki oli tarkoitettu useammalle henkilölle, ja makuuhuoneitakin oli kaksi, mutta meitä ei ekstratila haitannut. Aivan loistava valinta vuokrata mökki, siinä saa nimittäin olla ihan omassa rauhassaan niin paljon kuin haluaa. Mökin hintaan sisältyi päärakennuksella tarjottava aamupalabuffet, joka sekin oli ihan omaa luokkaansa. Jos oltaisiin viivytty mökeillä kauemmin, olisi vyö alkanut kiristää aika nopsaan!

Minä olin hoitanut lähes kaikki buukkaamiset hotelleista aktiviteetteihin, ja minun loman kohokohta olikin jo heti ensimmäisenä päivänä: olin varannut meille puolen päivän mittaisen huskysafariretken. En tiedä onko jollekulle vielä epäselvää, että olen koiraihminen, ja tuo päivä olikin minun onnenpäiväni. Sydän suli, kun pääsi peuhaamaan koirien kanssa! Pääsin itse ohjaamaan koiravaljakkoa parinkymmenen kilometrin matkan. Maisemat olivat aivan upeita ja fiilikset mielettömät, kun kiidettiin metsiä ja järven rantaviivaa pitkin. Ja sain ehkä poikaystävänkin viimein tajuamaan, miksi pidän koirista niin paljon: hänkin oli ihan sulaa vahaa näiden nappisilmien kanssa.

Ounasvaaran pirteiltä siirryttiin yhdeksi yöksi Arctic Snowhotelliin. Sinänsä ajatus lumen sisällä nukkumisesta ei ollut mitenkään erikoinen, varsinkin kun on itse kasvanut ympäristössä, jossa lumella leikkiminen on jokavuotinen juttu. Oli kuitenkin mielenkiintoista nähdä ja kuulla, miten lumilinna on rakennettu. Käytiin myös kokeilemassa lumisaunaa sekä syömässä mahtava lohipäivällinen kodassa. Yö tuli nukuttua sikeästi, eikä makuupusseissa tullut ainakaan kylmä.

Lumilinnasta suunnattiin vielä parikis yöksi keskustaan hotelliin. Käytiin tutustumassa Arktikum-museoon sekä tietenkin Joulupukin pajakylään! Käytiin moikkaamassa Joulupukkia ja lähetettiin parit kortit, jotka saapuivat tosin vasta tänään perille. Paikka oli melko autio, ja paikalla oli vain muutamia aasialaisia meidän lisäksi.

Rovaniemellä vietetty viikko oli siis melkoisen tapahtumarikas, eikä tullut nukuttuakaan hirveästi, sillä yöt kukuttiin revontulia jahdaten ja aamuisin herättiin aikaiseen, jotta ehdittiin kokea mahdollisimman paljon. Ei olisi uskonut, että lähden talvilomalle omaan synnyinmaahani, mutta voin sanoa, että sinne menen vielä uudestaan! Lappi sulatti sydämen täysin, ja voin suositella kaikille, enkä pelkästään ulkosuomalaisille, vaikkakin Itävallassa asuminen on saanut minut arvostamaan Suomea entistä enemmän.

Kuka innostui lähtemään Lappiin lomalle?

1. No minä ainakin innostuin! Aivan ihanan näköinen loma! Ollaan itseasiassa jo aika kauan haluttu lähteä miehen kanssa Lappiin mutta ollaan molemmat ajateltu sen olevan aika kallista (vaikka ei olla hintoja sen kummemmin tutkailtu)! Huskysafari olisi ihana!

1. Me suositellaan oikein lämpimästi! Vaikka pysyttiinkin vain Rovaniemen tuntumassa, ja oltiin vain viikko, siinä ehti kuitenkin tehdä ja kokea paljon. Ja rahaa meni saman verran kuin Turkissa vietetyn viikon ajan, ja monesta kohtaa olisi voinut päästä halvemmalla (esim. ruokapaikkojen valinnalla säästää melkoisesti, mutta haluttiin välttämättä hienostella), eli siinä mielessä ei se loppujen lopuksi niin kallis reissu ole. Ja suomalaisena on kotikenttäetu kun tietää, mistä pystyy säästämään tai mistä saa vastinetta rahalle :)

2. Lappi on kaunis paikka,tosin Rovaniemi on (kuuden vuoden asumisen jälkeen) itselle aika tuttu :) Komeita kuvia ja ihana fiilis teidän reissussa!

1. Rovaniemi on ihan unelmapaikka (ainakin turistille kaikki on tehty helpoksi), mutta ensi kerralla varmaan sitten vähän pohjoisemmille paikoille.:) Lapissakin riittää niin paljon nähtävää!

3. Lapin-reissu on ollut kyllä haaveena jo pari vuotta, kun edellisestä on tovi! Ei ne rinteet vaan se luonto!

1. Lapin luonto kyllä koukuttaa! Harva sinne varmaan laskemaan lähtee, tosin ainakin täällä Itävallassa päin kehutaan kovasti rinteiden kuntoa, kun vielä pitkälle kevääseen voi laskea ongelmitta.