keskiviikko 22. tammikuuta 2014

Opintoretkeilyä

Takana on taas yks vähän pätkittäin nukuttu yö, mutta ei voi valittaa! Sain itseni suihkun kautta aamupalan metsästykseen vasta puolen yhdentoista aikaan. Yritin ottaa yhteyttä siihen proffaan täällä Fribourgissa, jos tavattaisi joku päivä tässä, mutta ei ole tullut vastausta. No, ei se mitään, aamupäivä meni ihan mukavasti vanhassa kaupungissa seikkaillen. Pari symppistä mormonipoikaa tuli juttelemaan, ja antoivat mulle käyntikorttinsa, jos tarvin vaikka apua ranskan kertaamisessa hahah :D 



No mutta! Lupailin joskus aiemmin, että kertoisin tästä mun opintoretkestä vähän tarkemmin. Mä siis olin viime kesänä Bernissä töissä, ja mun työtehtäviin kuului muun muassa paikallisen median ja ajankohtaisten aiheiden seuraaminen ja niistä raportointi. Sveitsissä on tapetilla jatkuvasti maahanmuutto ja maahanmuuttajat, ja aloinkin ottaa asiasta tarkemmin selvää, mutta se jäi vähän kesken kun tuli muita kiireitä. Aihe jäi kuitenkin mieleen muhimaan loppukesäksi, kun suuntasin Itävaltaan. Siellä ollessani töissä huomasin, että vaikka Hochdeutsch menee ihan ongelmitta, niin paikallista murretta en sitten tajunnut paljon mitenkään, ja se vaikutti vähän siihen, miten pääsin mukaan porukoihin. Tosin suurin osa työkavereista luuli aluksi, että olen itävaltalainen mutta muuten vain vajaa kun en aina oikein tajunnut mitä ihmiset mulle puhui. Muut työntekijät oli niin ikään maahanmuuttajataustaisia hyvin pitkälti, mutta olivat oppineet puhumaan murretta. Mulle oli aika kova kolaus, että vaikka olin "korkeammin koulutettu" kuin kukaan muu sillä mun osastolla, niin silti tunsin itseni harvinaisen tyhmäksi. 




Aloin sitten kiinnostua siitä, että miten kielitaito ja -resurssit vaikuttaa maahanmuuttajien elämään niin työssä kuin työn ulkopuolellakin. Edelleen mielessä oli Sveitsi, sillä siellä maahanmuuttajia on hyvin paljon kaikissa yhteiskuntaluokissa. Palasin Suomeen ja aloin pohtia tätä juttua, josko siitä saisi graduaiheen. Juttelin aiheesta gradusemmani vetäjän kanssa, ja hän antoikin minulle aiheen, jota pääsen toteuttamaan Sveitsissä! Lisäksi graduohjaajani tekee yhteistyötä tutkimushankkeensa merkeissä sveitsiläisen proffan kanssa, joka vaikuttaa Fribourgin monikielisyys-instituutissa. 




Samaan aikaan Suomen ystävät Sveitsissä-järjestö (SVFF) oli avannut apurahahaun. Apurahaa jaettiin Sveitsiin suuntautuneisiin opinto- tai tutustumisretkiin kahden, kolmen tai neljän viikon ajaksi. Minulla kävi tuuri, sillä olin yksi niistä kolmesta onnekkaasta, jolle apuraha jaettiin. Olisin luultavasti joka tapauksessa lähtenyt tänne reissuun nyt, mutta kivempihan se on, että ihan  kaikki ei mene omasta pussista.;)  





Sain yhteyshenkilöni yhteystiedot, ja olin häneen yhteydessä heti kun olin saanut tietää apurahasta. Reissun suunnittelulla oli vähän kiire, sillä nämä tammikuun kaksi jälkimmäistä viikkoa olivat ainoa rako, jolloin pääsin lähtemään tänne, mm. kurssien ja tenttien takia. Mutta tiukasta aikataulusta huolimatta sain kaiken ainakin joten kuten suunniteltua, lennot ostin samantien ja olivat vielä ihan kohtuu hintaisia, mutta hotellien kanssa olin jo myöhässä, sillä kaikki halvimmat oli buukattu kaikilta booking-sivustoilta jo loppuun, niin jäi sitten nää neljän tähden hotellit jäljelle... No joo, tällä hetkellä budjetti on pitänyt, mutta olin taas ehtinyt unohtaa, miten kallista ruoka onkaan täällä. :D



Nyt alan henkisesti valmistautumaan seuraavaan haastatteluun! Ilta varmaan menee sitten kirjoitellessa gradua, hihii :) Pariin kuukauteen en ole riviäkään kirjoittanut, oiskohan nyt taas aika...
  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti