keskiviikko 18. joulukuuta 2013

Mistä saisi joulumieltä?

Meillä otettiin pieni varaslähtö joulun viettoon, sillä minä ja veljeni emme ole ensi viikolla kotona. Mun vanhemmat ei ole mitään suurimpia joulufaneja, minkä vuoksi meillä ei hirveästi siihen panostettukaan... No, sentään yhden jouluaterian ja illan verran!




Meidän perheessä on vietetty varsinaista cityjoulua jo monta vuotta, oikeastaan siitä lähtien, kun minä tulin murkkuikäiseksi. Aidon kuusen sijaan meillä on ollut uskollinen muovikuusi, joka on palvellut jo ainakin kymmenen vuoden ajan! Ja nuo jouluvalotkin muistuttaa lähinnä neonkylttien loistetta. Ihan silmiin sattuu jos jää liian pitkäksi aikaa tuijottamaan, kuvassakin näyttää aika hurjalta :D 



Laatikotkin hankitaan yleensä kaupasta, niin tälläkin kertaa. Ollaan niidenkin suhteen aika nirsoja, mulle ei kelpaa muu kuin porkkana- ja makaronilaatikko, joista jälkimmäinen ei tosin taida olla hirveän perinteinen joulupöydässä... Joulutortutkin taisivat olla niitä valmispakasteita, ei tarvinut muuta kuin lykätä uuniin. Mun suurin jouluherkku on kylläkin suklaa - mutta niin se on herkkua minä tahansa muunakin vuodenaikana.



Pakko kyllä sanoa, etten ihan ehtinyt päästä tunnelmaan. Tällainen suht pikaversio joulusta ei ole ihan se mitä olin toivonut. No mutta, sentään löydettiin hetki arjen keskeltä viettää joulua yhdessä koko perhe. Ei näitä tällaisia hetkiä enää kovin montaa varmaan ole... 



Toisaalta haluaisin jo alkaa luomaan omia perinteitä ja viettää "omaa" joulua - tarkoitan siis, etten eläisi vanhempieni ehdoilla. Kun eivät he ole jouluihmisiä, mutta minä jaksan vakaasti uskoa, että minä olen! Ollessani lapsi he tosin tekivät kaikkensa saadakseen meillekin joulun, ja siitä olen todella kiitollinen, mutta ei meillä enää mitään pipareita leivota, tai mitään muutakaan tehdä yhdessä. Vaikka se juuri olisi minun mielestäni se joulun idea, yhdessäoloa! No, Itävallassa tulen näkemään juuri sellaisen perhejoulun, saa sitten nähdä onko se yhtään sen parempi.:D Kerran olen kokeillut ihan sinkkujouluakin, kun olin joulun töissä Jyväskylässä, eikä silloinen kämppäkaverinikaan ollut kotona. Tuntui jotenkin turhalta panostaa pelkästään itseensä, mutta ensi vuonna lupaan askarrella joulukortteja ja tehdä piparitalon, olenpa sitten yksin tai yhdessä jonkun kanssa!

Mutta ehkä tähän tämänhetkiseen joulufiiliksen puuttumiseen liittyy myös se, että itselläni on koko ajan opiskelujutut mielessä. Kävin tänään kirjastosta lainaamassa tenttikirjan, joka pitäisi ehtiä reissun aikana lukemaan..ihan kuin ei olisi muutakin hommaa jo, mutta jossain vaiheessa pitää sekin opus ehtiä lukemaan! Aion kuitenkin ottaa ainakin pari päivää ihan totaalivapaata tästä opiskelusta, oon sen mielestäni ansainnut. :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti